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Diplomarbeiten, Bachelor- und Masterarbeiten

Sie suchen gerade eine Diplomarbeit, ein Thema für eine Bachelor oder Master Thesis? Dann sind Sie hier richtig. In diesem Bereich sind Abschlussarbeiten aus allen Fakultäten zu finden.
Beachten Sie auch den entsprechenden Stichwortindex.

Wenn Sie selbst eine Diplomarbeit ausschreiben wollen, lesen Sie bitte vorher unbedingt das 'Best Practice Manual Stellenanzeigen'.

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26.07.2021
Master Thesis: Development of an Adaptive Control for Upper Limb Rehabilitation

In total, 1.5 million Europeans suffer a stroke each year, with a forecasted increase of 34% until 2035. While rehabilitation efforts focus mostly on lower limbs, the affected upper limbs of stroke patients are often neglected in the current rehabilitation standard of care. We aim to build a control method for the rehabilitation of stroke patients, based on electromyography (EMG) recordings from the upper limbs, to be tested in an AR/VR setting and with a robotic arm.
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Kontakt: cristina.piazza@tum.de

22.07.2021
Master Thesis / Research Internship: Quantifying urban greenhouse gas emissions through atmospheric inverse modeling

The Professorship of Environmental Sensing and Modeling offers a Master Thesis on the determination of urban greenhouse gas emissions. The basis for this is the continuous column measurements by our monitoring net-work MUCCnet over the urban area of Munich. The quantification is then based on an inverse modeling of our atmosphere to consider the transport of greenhouse gases to the measurement instruments.
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Kontakt: jia.chen@tum.de

22.07.2021
Master Thesis, Research Internship, Semester Thesis | Modeling of the power system of an electric VTOL aircraft

The introduction of electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft will be accompanied by significant couplings between subsystems and disciplines, which are usually independent in conventional aircraft. In eVTOL aircraft, the influence of the propulsion system is no longer restricted to performance but also affects stability and controllability. To gain a deeper understanding of these effects, a comprehensive and multiphysical eVTOL model is to be implemented in Simulink. The subcomponents and their interactions shall be compared and validated with established models from the literature. The focus of this work shall be on the modeling of the electric power system, including battery, converters and motors.
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Kontakt: d.lampl@tum.de

22.07.2021
Research Internship, Semester Thesis | Flight control system for a small quadcopter

To investigate electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft, a small quadcopter will be used as preliminary test environment. For this, a flight control system (FCS) is to be developed for the Crazyflie 2.1 quadcopter by Bitcraze. The drone provides a convenient and inexpensive way to test initial flight control systems, as well as validate eVTOL models before moving on to larger and more expensive UAVs.
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Kontakt: d.lampl@tum.de

22.07.2021
HiWi / Forschungspraxis: Optimierung des Auswerteverfahrens von Alterungsuntersuchungen an Lithium-Ionen Zellen in MATLAB

Lithium-Ionen-Zellen haben unsere Sicht auf die Entwicklungsmöglichkeiten unserer elektrischen Welt äußerst ausgeweitet, und damit eine Revolution in bestehenden Industrien eingeleitet, die die Wendung zu einer neuen, nachhaltigeren Zukunft zur nächsthöheren Realisierungsstufe vollzogen hat. Wir, die Forschungsgruppe Elektromobilität und Lernfähige Systeme, wirken mit unserer technischen, naturwissenschaftlichen Forschung intensiv mit, die bisherigen Batterieevaluationsgrenzen weit zu überschreiten, und in neue Regionen der Batterietechnik vorzudringen, die den konventionellen Untersuchungsmethodologien völlig verschlossen sind. Diese neuen Bereiche werden unter anderem mit der Durchführung von Alterungsuntersuchungen an Li-Ionen-Zellen eingegangen, bei denen die wichtigsten Betriebsvariablen gezielt und sorgfältig untersucht werden. Ein wichtiger Schwerpunkt in diesem Forschungsgebiet ist die optimale Analyse und Auswertung der erworbenen Testdaten.
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Kontakt: Prof. Dr.-Ing. Christian Endisch – els.eal@ei.tum.de

22.07.2021
Forschungspraxis / Abschlussarbeit: Bestimmung der Atmung von Lithium-Ionen Zellen mit Dehnungsmessstreifen

Lithium-Ionen-Zellen haben unsere Sicht auf die Entwicklungsmöglichkeiten unserer elektrischen Welt äußerst ausgeweitet, und damit eine Revolution in bestehenden Industrien eingeleitet, die die Wendung zu einer neuen, nachhaltigeren Zukunft zur nächsthöheren Realisierungsstufe vollzogen hat. Wir, die Forschungsgruppe Elektromobilität und Lernfähige Systeme, wirken mit unserer technischen, naturwissenschaftlichen Forschung intensiv mit, um die bisherigen Batterieevaluationsgrenzen weit zu überschreiten, und in neue Regionen der Batterietechnik vorzudringen, die den konventionellen Untersuchungsmethodologien völlig verschlossen sind. Diese neuen Bereiche werden unter anderem mit der Durchführung von Alterungsuntersuchungen an Li-Ionen-Zellen eingegangen, bei denen die wichtigsten Betriebsvariablen gezielt und sorgfältig untersucht werden. Hier hat sich der mechanische Stress (Druck) als eine einflussreiche Alterungsvariable herauskristallisiert, die wir mit unserer Forschung noch genauer beleuchten möchten.
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Kontakt: Prof. Dr.-Ing. Christian Endisch – els.eal@ei.tum.de

22.07.2021
Internship: Building MONA, a Measurement Device for Random Arm Movement Capture

As part of a data collection effort for upper limb movements of motor-neuron impaired subjects (e.g., certain multiple sclerosis patients, stroke patients, and patients with ALS), our group seeks to build a device, called MONA, designed to capture experimental participants’ upper limb movements in a random controlled manner, by predetermining starting and ending points of the movement, as well as an isometric hand position (excl. wrist) held during the movement. The device can be set up in the X-Y plane (i.e. a “wall”), as well as the X-Z plane (i.e. a “table”).
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Kontakt: cristina.piazza@tum.de

22.07.2021
Internship: Building GELU, a Patient and Physician UI for Motor Rehabilitation Tracking

As part of a data collection effort for upper limb movements of motor-neuron impaired subjects (e.g., certain multiple sclerosis patients, stroke patients, and patients with ALS), our group seeks to develop GELU, a UI suite that comprises two user interfaces, one each for physicians and patients. Their aim is to display data from (i) biosensors (e.g., EEG/EMG, pulse) which are worn by the patient, and (ii) motor performance measurement devices, i.e. external devices that are used to record different aspects of motor performance.
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Kontakt: cristina.piazza@tum.de

22.07.2021
Master Thesis: Hand Prosthesis Embodiment Using High Density-surface EMG sensors

Despite the advancement of modern bionic hands, current commercial devices still present limited acceptance and percentage of daily use. Main reasons for rejection are related to poor functionality and control intuitiveness. In this project, we want to investigate the effect of novel advanced control techniques in the sense of embodiment.
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Kontakt: cristina.piazza@tum.de

22.07.2021
Wiss. Seminar / Forschungspraxis: Bestimmung der Atmung von Li-Ionen Zellen mit Dehnungsmessstreifen

Lithium-Ionen-Zellen haben unsere Sicht auf die Entwicklungsmöglichkeiten unserer elektrischen Welt äußerst ausgeweitet, und damit eine Revolution in bestehenden Industrien eingeleitet, die die Wendung zu einer neuen, nachhaltigeren Zukunft zur nächsthöheren Realisierungsstufe vollzogen hat. Wir, die Forschungsgruppe Elektromobilität und Lernfähige Systeme, wirken mit unserer technischen, naturwissenschaftlichen Forschung intensiv mit, die bisherigen Batterieevaluationsgrenzen weit zu überschreiten, und in neue Regionen der Batterietechnik vorzudringen, die den konventionellen Untersuchungsmethodologien völlig verschlossen sind. Diese neuen Bereiche werden unter anderem mit der Durchführung von Alterungsuntersuchungen an Li-Ionen-Zellen eingegangen, bei denen die wichtigsten Betriebsvariablen gezielt und sorgfältig untersucht werden. Hier hat sich der mechanische Stress (Druck) als eine einflussreiche Alterungsvariable herauskristallisiert, die wir mit unserer Forschung noch genauer beleuchten möchten.
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Kontakt: Prof. Dr.-Ing. Christian Endisch – els.eal@ei.tum.de

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